2017 i listformat

livet i stort / 2017, Nyår, årskrönika / Permalink / 0
 
Min största personliga framgång i år är:
Jag började ta mitt mående på allvar och vågade be om och till och med krävde den hjälp jag vet att jag behöver och förtjänar.
Jag bytte spår totalt och fick ompröva allt jag någonsin tänkt om mig själv och min framtid. Kom ut på andra sidan med så mycket kraft.
 
Det här gjorde jag 2017 som jag aldrig gjort förut:
Jag gav upp till 100 % och flyttade tillbaka till Linköping. Det kändes helt rätt, men det tog emot att göra något som kanske uppfattas som ett misslyckande av andra runt om.
 
 
De här länderna besökte jag:
Paris med familjen i april där jag även träffade Amanda som bodde där vid tillfället.
I juli var jag i Köpenhamn med Lotta och Elliot ett par dagar och käkade vegansk snabbmat och firade att Lotta fyllde år med massa go bärs och dans i sommarnatten.
 
Det här saknade jag 2017:
Efter april saknade jag Helge väldigt mycket, men vi har fortfarande bra kontakt och jag hoppas kunna åka ner till Göteborg en del även i år.
Jag saknade som vanligt sammanhang. Det är nog min eviga struggle att lyckas vila i tillvaron även utan ett superstarkt och självklart sammanhang.
 
 
 
Det här datumet från 2017 kommer jag minnas:
29 november var det demonstration på trädgårdstorget i Linköping för att belysa slavhandeln i Libyen. Det var en känsla och en samling människor som jag inte sett innan på demonstration i den här staden. Det var organiserat av unga personer och de allra flesta talarna var unga afro-svenskar som höll så jävla passionerade, snygga och kloka tal som belyste problemet på flera nivåer och där det förbjudna vågade uttalas. Vita människor och västvärlden har gjort och fortsätter att exploatera stora delar av världen vilket även innebär att vi exploaterar människorna som lever och arbetar där. Att slavhandeln har kopplingar till migration är heller ingen hemlighet vilket gör det till en europeisk angelägenhet minst sagt.
 
Det här var var min största karriärsmässiga framgång:
Jag valde ju min framtida karriär kan en väl säga och det måste väl ändå ses som en framgång. Sen fick jag en hel massa jobberbjudanden och fick till och med tacka nej till saker vilket inte riktigt varit fallet tidigare i livet. Började jobba både som vikarie på förskola och som ordinarie på ett boende inom äldrevården plus att jag under hösten jobbat extra med samtalsgruppen.
 
 
Mina bästa läsupplevelser:
Jag har inte läst supermycket under 2017 men en bok jag verkligen gillat som jag läst var Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs som jag skrev lite om här.
Får såklart inte heller glömma Utvandrarna som nog inte passar alla, men som var perfekt för en sån som mig. Den finns i pocket på biblioteket här och vad är bättre än att läsa pocket som dessutom har eget soundtrack i form av 2 h 45 min musikalmusik (se: Kristina från Duvemåla).
 
Min bästa tv-serie:
2017 har verkligen varit ett starkt TV-år i min mening vilket gör det så mycket svårare att välja. Ett par favoriter har varit Supergirl, Vår tid är nu, Enkelstöten och Call the midwife.
 
 
Det här önskar jag att jag hade gjort mer:
Terapin. Jag är så glad och tacksam över att jag fått möjlighet att jobba med mig själv och mitt mående. Därför skäms jag också lite över hur dåligt det gått att upprätthålla en rutin kring detta. Det skulle jag gjort mer och kommer göra mer 2018.
Dansat. Jag tror att de allra flesta borde dansa mer. Jag önskar hur som helst att jag dansat mer. På klubb, i vardagsrum och korridorer. Mer av all typ av dans tack, 2018.
 
Min födelsedag 2017:
10 augusti blev jag tjugo vilket jag firade med att åka till Vimmerby tillsammans med mamma och mormor. Vi gick först på Astrid Lindgrens värld vilket blivit något av en tradition de senaste åren just på min födelsedag. Förra året slog vi dock på stort och åkte även till Astrid Lindgrens näs - hennes barndomshem som numer agerar museum. Där finns en otroligt vacker och fanimej magisk trädgård med underbara blommor och häftiga konstverk.
 
 
Det här fick mig att må bra:
- Flytten hem
- Sam Smiths nya album "The thrill of it all"
- Podcasten Skäringer & Mannheimer
Och en hel del annat som att äta mat med människor jag älskar och att se tv-serier med familjen och att promenera i princip överallt.
 
Nu är jag så redo för ett nytt januari och februari och mars osv osv.
2018, let's go.
Till top