Helgstämning

SSK, livet i stort / HBTQIA+, QUEER, SSK, fiesta, friendz, höst, medfak, plugg, sjuksyrra, vården, äventyr / Permalink / 0
Har suttit hemma och skrivit individuellt basgruppsunderlag (IBU) hela dagen, samt lyssnat på musik och skickat intresseanmälningar till en rad olika hyresvärdar. Vanliga måndagsbestyr med andra ord. I helgen var jag på nioårskalas på schlätta utanför Norrköping. Jag fick bland annat lära mig grunderna i musical.ly, men jag betvivlar starkt att det lär bli min främsta plattform någon gång snart... eller någonsin.
 
 
Från ett kalas till ett annat drog jag så vidare åt annat håll på vår älskade Östgötaslätt. Denna gång ner till Rimforsa för att fira Amanda som fyllt 20 tidigare i oktober. Hon hade planerat fantastisk mycket tapas som alla hjälptes åt att laga, eller ja alla utom jag då som kom sist. Helt galet lyxigt att komma in från höstrusket till ett varmt hus fullt av mina älsklingsmänniskor samt massvis utav nylagad god mat! Det fanns dessutom alkoholfritt vitt vin, min absolut bästa dryck (efter alkoholfri mojito).
 
Vi dansade in på småtimmarna och när vi insåg att klockan var halv två och vi kanske borde sova blev vi lite småhungriga så vi körde en vickning på det och kom inte i säng förens halv fyra... så kan det gå. Det var utan tvekan värt den smärre sömnbristen eftersom det var en supermysig kväll och natt. Efter fem timmars sömn åt vi frukost i några timmar eftersom tåget blivit sent, surprise surprise, innan vi tog bussen tillbaka till stan. Kärleken till dessa människor är verkligen magisk. Kvinnlig vänskap är bland det coolaste jag vet alltså. Det är något särskilt där. Lite magi måste det banne mig vara.
 
Idag har jag läst på om folkhälsa för att kunna skriva om hälsans bestämningsfaktorer (en modell som förklarar sambandet mellan samhällets nivåer och individens hälsa). Jag tänkte "snabbt och smidigt" och gick in på folkhälsomyndigheten för att hitta lite siffror som kunde användas för att exemplifiera. Där fanns en rapport från 2015 om transpersoners hälsa och hälsans bestämningsfaktorer. Efter att ha läst bara en liten bit slogs jag totalt av...sorg. Mer än var tredje transperson övervägde allvarligt att ta sitt liv någon gång under året innan och var tredje person hade någon gång försökt att ta sitt eget liv. En tredjedel har någon gång tvingats till sex och mer än hälften undviker ofta att gå ut själva av rädsla för att bli ofredade på något sätt. Det är så grovt jävla fuckat att vi har människor i vårt samhälle som känner sig så pass otrygga, och med all rätt. Att dessa personer samtidigt har fett lågt förtroende för institutioner som exempelvis vården är bara så problematiskt och sorgligt. Hur ska samhället kunna hjälpa människor som är extra utsatta för brott om det inte finns något förtroende för myndigheter över huvud taget? Det börjar med oss alltså och det gör mig både hoppfull och varm i själen när vi under föreläsningar diskuterar både när och varför kön och sexuell läggning är relevant data att samla in från patienter. Jag hoppas att vi vågar ifrågasätta även efter utbildningen, ute på avdelningarna och i fikarummen och att vi tar fighten så ofta vi bara orkar.
 
Till top