Julstök och pyjamasplugg

SSK, livet i stort, studentliv / SSK, bakning, fiesta, fika, friendz, jul, julbak, julmys, medfak, plugg, sjuksyrra, student, vården / Permalink / 0
Då var det tisdag igen och jag kör en recap av veckan som gått. Here goes. Förra inlägget blev lite rörigt så jag ska försöka hålla mig till den allmänt vedertagna linjära tidslinjen. (Försöka) Så, i onsdags hade vi en lång dag med föreläsningar i Norrköping. Vi köttade oss igenom hela matspjälkningssystemet på några timmar och jag hade inte insett hur sjukt komplext och stort det är... I och för sig minns jag inte ens senast jag läste på om detta så det lär väl ha varit minst fem år sen sist. Hur som helst var det en utmattande dag med en massa nya begrepp och ett helt ekosystem att sätta sig in i. Dessutom avslutades hela dagen med att vi fick information om en rapport vi ska skriva. Hjärnan var ungefär 75 % potatismos på bussen hem vill jag lova. När en slutar vid fyra i Norrköping är en tillbaka i stan ungefär vid halv sex och således hemma typ kvart över sex. Det är oftast inte alls något problem, men just denna onsdag skulle vi ha fest med faddrarna och lite andra som varit involverade i NolleP, som tack typ. Det blev ungefär tjugo minuter hemma att svira om, täcka föreläsningspåsarna under ögonen och trycka i mig diverse snabbmat ur kylen innan jag slängde mig på cykeln.
 
Vi lyckades inte komma fashionably late tyvärr och fick därmed stå och hänga en timme innan folk började strömma till och festen kom igång. Men när folk väl kommit dit och vi kört lite lekar blev det verkligen en kul kväll. Jag kom dock hem först vid två så torsdagen som skulle gå åt till att skriva om matspjälkning blev lite sådär lagom effektiv. Jag satt i princip hela dagen vid köksbordet i de gröna disneybrallorna jag haft sen jag var typ nio, och som Malin haft säkert sju år innan det. De har lite tappat passformen såhär efter femton år så en får sånt härligt häng..
 
I fredags hade jag möte med basgruppen på morgonen. Jag tror tametusan aldrig att jag kommer vänja mig vid att stiga upp innan klockan sju om mornarna. Efter det var tanken att jag skulle hem och repetera den nedrans matspjälkningen igen, men när jag kom hem hade jag noll energi. Istället för att bara vila mig genom tröttheten som en rimlig människa gör passade jag på att städa mitt rum. En så kallad julestädning, eftersom den sker cirka en gång per år i samband med advent. Det kan också kallas julestädning av den anledning att människor blir så positivt överraskade och glada att det nästan känns som självaste julafton allaredan. När jag städade och rensade och allt sånt som en gör under det årliga röjet, hittade jag alla tre skolfoton från gymnasiet. Nedan visas en mycket stark lugg samt en ansiktsform som jag måste tappat bort någonstans sen dess. Jag måste ändå säga att jag ser go o gla ut med min galet yviga och lite retro lugg!
 
 
Lördagen bjöd på konsert med en vän och sleepover med en annan. Johanna kom vid halv elva och vi satt och drack te och tjötade ända in på natten. Men vi lät oss inte hindras av natten vi inte och taggade julbaket ytterligare lite genom att se LasseMajas Detektivbyrå-julkalendern innan vi somnade. Dagen efter, söndagen, spenderades i köket. Vi bakade lussekatter, och medan de stod på jäsning första rundan gjorde vi jordnötskrokant. När vi bakat ut lussekatterna och de stod på jäsning andra omgången passade vi på att göra chokladkola. När lussekatterna var helt färdiga gjorde vi mjuk pepparkaka med lingon från di östgötska skogarna. Allt gick som smort utom pepparkakan som krävde sina 70 minuter istället för 30 som receptet angav. Men det gjorde inte så mycket, för det blev svinigt gott till slut. Under dagen droppade det in fler vänner så när allt var färdigt vid tre var vi fem stycken som spelade sällskapsspel och fikade i bakoset.
 
Okej jag inser att det inte är världens fräschaste bild, men såhär ser det alltid ut när jag bakar. Om ni bakar med ordning och reda så får det stå för er. Hur som helst. Igår och idag har jag varit "ledig" alltså suttit hemma och försökt plugga genom att läsa i kursboken. Nu inser jag dock att det inte är såvärst effektivt för mig personligen så idag har jag istället kollat på föreläsningar på Youtube och använt boken mer som referens om det är något jag inte riktigt förstått etcetera. Det har gått betydligt bättre måste jag säga!
 
 
Idag är tanken att jag ska gå och lägga mig tidigt eftersom jag ska upp tidigt och ut på vischan på VFU, aka två dagars fältstudie, imorgon. Känns lite vemodigt att kliva ur pyjamasen men det blir säkert värt det.
Till top