Egentligen mest selfies

livet i stort / HBTQIA+, LESBISKT, SSK, böcker, höst, litteratur, mat, mys, plugg, sjuksyrra, tips tips tips / Permalink / 0
Long time, no see. Först och främst insåg jag att jag hade bilder på maten som jag nämnde i förra inlägget, med den goda bönröran från foodpharmacy.se. (Jag är inte helt såld på deras koncept måste jag säga och har således inte testat något mer sen dess, men röran var som sagt smarrig oavsett!)
 
Sen jag skrev sist har jag mest läst, facklitteratur såväl som skönlitterärt, och så har jag käkat massa valnötter vilket demonstreras hos den trötta och något glåmiga bruden nere till höger. Jag har läst flera böcker sen sist, men den jag började med efter Utvandrarna var Saker ingen ser av Anna Ahlund som kom ut nu i höst. Det är en YA (=young adult) eller ungdomsbok om så vill med ganska simpelt men ändock poetiskt språkbruk. Anna Ahlund utgår från en värld utan hetero- och cis-norm vilket gör att andra saker får ta mer plats. Ett viktigt tema i boken är sorg som ofta är väldigt svårt att ta upp i vardagen och därför gör det så mycket starkare och viktigare i våra berättelser. Jag kan ibland ha lite svårt för det enkla språket och att det är mycket som måste läsas mellan raderna, men jag måste ändå säga att jag trivs bra i Ahlunds alternativa universum.
 
 
Förutom valnötter har jag även unnat mig lite suddig sushi och en hel massa lösgodis, vilket var precis i rättan tid. Tydligen får jag inte äta varken godis eller avokado på sex veckor nu - dietistens order. FODMAP rekommenderas inte till den som vill ha sitt sociala liv i behåll. "Fika? Javisst! Förutom att jag inte dricker kaffe, äter gluten eller laktos och dessutom undviker en rad olika nötter och frukter..."
 
Det har varit fantastisk höstsol som gör sig mycket bra i låt säga - mitt fejs.
 
 
Häromdagen fick jag till min so far absolut snyggaste tofs - någonsin. Bilden är från campus eftersom det blir en del tid där nu mer. Plugget har verkligen dragit igång så nu andas jag i princip omvårdnadsteorier. Be mig att rabbla universella egenvårdbehov i sömnen. I dare you. Jag har dessutom börjat, och nästan avslutat, ännu en bok. Denna är dock inte skönlitterär utan en modern självbiografi vilket jag inte läst förut, så det är lite spännande. Hett tips att kolla in en intervju med författaren Ariel Levy där hon pratar med Lena Dunham om boken. Sjukt intressant samtal!
 
 
Förutom läsning, matlagning och plugg har jag haft lite besök och besökt lite själv. Förra helgen kom Helge hit och gav nya perspektiv på hur distinkt östgötskan är och konstaterade bristen på pastaställen i centrum. Denna helg var jag i en ännu mindre stad och gjorde gatorna osäkra med mormor. Egentligen studerade vi mest huden och strosade lite bland alla stängda butiker på Alla helgons dag.
 
 
Nu ska jag kolla kvällens avsnitt av Jordskott. Adjöss.
Till top