Helg mitt i veckan

livet i stort / diakoni, kyrkan, poesi, sommar / Permalink / 2
Hej och hallå
Jag har haft veckans helg nu, onsdag och torsdag, eftersom jag jobbar i helgen så fick veckans lediga dagar fungera helg-stand in. I onsdags låg jag således i soffan och såg gamla avsnitt av Så mycket bättre (2014) och käkade godis heeeela dagen. Det regnade hela dagen och var inte särskilt varmt så jag var inte så sugen på att gå ut. Igår däremot vaknade jag upp och kände "Nu äre banne mig sommar!" när termometern stod på 23 grader klockan tio(!!!). Gårdagen spenderades i solskenet, först med frukost och Carola i högtalaren, sen med Bodil Malmsten i knät, och Carola i högtalaren. 
 
Efter två dygn hemma kände jag mig aningens socialt understimulerad och det fina vädret triggade dessutom fram en olidlig längtan efter glass och islatte så jag försökte leta rätt på någon som ville äta glass med mig, men förgäves. Det slutade med att jag tog med senaste numret av Sveriges Natur, Naturskyddsföreningens medlemstidning, och drog till stan alena.
 
När jag fått min glass och läst ut min tidning var det dags att dra vidare mot Stadsmissionen. Jag ska nämligen hjälpa till med matservering, stöd och rådgivning till EU-migranter några torsdagkvällar nu under försommaren och igår var mitt första pass. Jag visste väldigt lite om verksamheten och vad exakt jag skulle hjälpa till med innan jag kom dit men det klarnade vartefter. Som vanligt när en kommer till ett nytt sammanhang och inte har koll på rutiner kände jag mig stundtals rätt så överflödig, men det gick snabbt över när jag fick något att göra. Det kanske är lite oklart vad stöd och rådgivning innebär men i detta fall kan det handla om att hjälpa till med kläder om det är något som någon saknar eller att få hjälp att tolka och förstå olika brev och papper från svenska myndigheter. Sen finns det oftast även en läkare på plats för rådgivning och undersökningar om det skulle behövas. Det finns även möjlighet att gå enkel svenskaundervisning i samband med matserveringen om så önskas. Utöver det spännande arbetet var det även riktigt härlig stämning både bland besökarna och de som arbetade så jag ser fram emot att komma tillbaka om några veckor igen!
 
Nu ska jag jobba resten av veckan, eller ja först en glass i solen...
Ciao!
#1 - - Anonym:

Kul att du ska vara med på Crossroads😊. Hoppas det blir givande. /Anna Haglund Fröhler

#2 - - Lisa Engelke :

Kul att läsa lite fler Linköpingsbloggare 😀
Vänliga hälsningar
www alltutomlagom.blogspot.se

Till top