Weekend i Köpenhamn

livet i stort / copenhagen, fika, friendz, mys, sommar, äventyr / Permalink / 0
Nu är det måndagkväll och jag ligger hemma i fåtöljen, men så sent som i morse var jag i Danmarks huvudstad. Copenhagen!
 
I fredags gick jag upp 05:30 och cyklade till jobbet. Sex timmar senare cyklade jag hem igen för att snabbt duscha av mig jobbsvett och eventuella bakterier och kroppsvätskor från brukare. Halv två satt jag på stationen med min nyss inhandlade lunch och kaffe. Lotta och Donya/Eliott kom så småningom, strax innan tåget rullade in.
Vi var framme i CPH strax före sex på kvällen och lämnade av väskorna på hotellrummet innan vi vandrade mot restaurangen där vi bokat bord för att käka vegansk födelsedagsmiddag för att fira att Lotta fyllde 20, dagen till ära!
 
Efter middagen var åtminstone jag fett danssugen så vi googlade frenetiskt efter bra klubbar. Vi hittade sjuka mängder gaybarer och tänkte först gå till någon av dessa, men det verkade väldigt riktat mot cis-bögar och vi kände oss inte riktigt hemma i den kategorin.. Istället beslöt vi oss för att gå till Bakken som ligger i ett gammalt slaktområdet ("Ködbyen"). Innan vi åkte frågade jag runt lite om tips på bra ställen att besöka och alla jag pratat med tipsade om just slaktområdet och det var riktigt nice stämning må jag säga! När nån frän DJ började spela fett spacead elektronisk musik drog vi vidare i natten. Vi drog runt lite och letade efter två ställen vi hittat tips om på www men det ena stället hade inträde och väldigt fancy besökare och det andra stället var folktomt, literally. Vi gick tillbaka mot Bakken när vi såg en neonskylt längre ner på gatan. Det var Joline, en klubb vi läst om när vi kollat gaybarer. Det var dragigt dansgolv och härlig inredning så vi stannade och jag fick min efterlängtade dans. Yay!!
 
Lördagen började rätt skapligt eftersom vi tänkt att gå på museum och ville ha tid för det. Vi kom dock på att vi inte hittat nåt nice museum så vi sket i det och gick mot Ströget (den stora shoppinggatan) istället. Vi käkade frulle på nån dansk cafékedja och gick sen längs med huvudgatan och kollade i affärer. Efter att ha spenderat vad som kändes som tre timmar inne på Urban outfitters gick vi och satte oss på nåt café nere vid kanalen för att ta igen oss. När vi vilat benen och fyllt på med energi gick vi mot Christianshavn för att sen gå vidare mot Christiania. Väl där gick vi runt och insöp stämningen och den ständigt närvarande doften av cannabis. När klockan blivit kväll och vi tröttnat på den något enformiga miljön i området drog vi oss in mot stans centrum igen. Där käkade vi på ännu ett veganhak och gick sen mot ett område med massvis utav barer precis i stadskärnan. Där hittade vi ett ställe med livejazz och jag lyckades tjata mig till att vi skulle stanna där. När vi kom in på själva baren visade det sig att det var en spelbar, alltså med sällskapsspel!!! De sålde dessutom klubbor och sötsaker i baren, hade ett sjukt utbud av olika teer och sålde nachos. Hur fantastiskt låter inte detta?? Helt ljuvligt i mina öron i alla fall. Vi slog oss ner och spelade en omgång scrabble innan vi drog oss tillbaka mot hotellet för en något tidigare kväll än dagen innan.
 
 
Söndag morgon var det redigt svårt att få upp fellow medräsenärer ur sina sängar så vi tog lite sovmorgon istället. När vi kommit igång med dagen drog vi oss mot stan för att käka frulle, besöka böghallen (eller bokhandeln som vi kallar det på svenska) och shoppa second hand. Vi hittade först en second hand-butik med killkläder men det var enbart märkeskläder och var fett overpriced, men mitt emot låg en annan second hand-butik med sjukt bra utbud och högst överkomliga priser! Där inne blev vi kvar ett tag för att spana och prova och känna på material osv. Sen vandrade vi runt lite mer, tog lite mer vätskepaus (som i detta fall innebär att dricka cola eller apelsinjuice) och käkade lite mer mat. Söndagen slutade relativt tidigt med sen middag från 7/11 på rummet.
 
Måndag morgon gick tåget redan 8:20 så vi gick mot stationen 7:30 för att hinna köpa frulle innan avfärd. Resesällskapet sov igenom majoriteten av tågresan medan jag höll mig vaken och försökte hålla igång inför kvällspass på jobbet som började vid 14.
 
Det var det om den resan. Det var väldigt välbehövligt att få lägga massa pengar på mat, shoppa lite nya kläder och hänga med två favoritkompisar en hel helg och nu är jag laddad för min sista månad på jobbet!
Adioz!
Till top