Veckoinlägg + superexklusivt julrecept

SSK, livet i stort, studentliv / BIV/BIS, SSK, advent, bakning, finkultur, friendz, hemtenta, inredning, integration, jul, julbak, julmatlagning, julmys, konst, kyrkan, mat, medfak, museum, mys, mässa, plugg, samtal, sjuksyrra, student, tenta, tentamen, tentaplugg, tips tips tips, vården / Permalink / 0
Då var det åter tisdag och dags för en veckouppdatering av blorren (ja, som snorren fast för "bloggen"). Förra onsdagen hade jag VFU, eller ja egentligen en två dagars fältstudie snarare än praktik, men ändå. Jag var på ett ålderdomshem och skrev i min urgulliga rosa lilla anteckningsbok som jag köpte i Borgholm i somras. Den agerar numer arbetsdagbok under kommande VFU-perioder. Bra idé right? Jag var alltså på boendet i onsdags och torsdags och fick räkna morfin och dela dosett och snacka med tanterna och gubbarna, och skriva i lilla boken såklart. På kvällen i torsdags gick jag på teater och såg Mycket väsen för ingenting som spelas på Östgötateatern i Linköping just nu. Jag blir alltid lika förvånad över hur fantastisk bra ensemble vi har här på teatern, helt underbart! Den var superb med roliga repliker och mixad rekvisita med både medeltida och modernt i en härlig blandning. Love it! På fredagen satt jag hemma och skrev färdigt fältstudien som skulle in på eftermiddagen och lagade juliga pepparkakspannkakor.
 
Efter ätandet av pannkakor kom mamma hem tidigt från jobbet och vi åkte ut till Åtvidaberg och gick i Albins shoproom som han öppnat tillsammans med sin mamma Zandra. De hade gjort superfint med fantastisk inredning som de också säljer. Jag kan avslöja att jag köpte en julklapp eller två... De har även en webbshop som kan hittas på hemma-design.se. När vi tittat färdigt i butiken och jag beställt en ganska dyr men väldigt mysig filt tog vi oss tillbaka till Linköping där jag mötte upp Amanda. Vi tog pendeln till Norrköping för att se Stark som en räv på Östgötateatern i Norrköping. (Det blev mycket teater förra veckan) Vi käkade halloumiburgare på Max, förskräcktes över den obehagliga räven på scen, drack lite öl och åkte hem igen. Det var en supermysig kväll och teatern var både rolig och tänkvärd.
 
 
Lördagen spenderade jag hemma trots att jag bestämt mig för att gå på både gückeltävling och julmarknad. Men det kommer säkerligen en jul nästa år med. Istället satt jag hemma och mös med tv-serier och så kom mormor och vi satt och snackade. Hela kvällen satt jag, mormor och mamma och spelade sällskapsspel och käkade hemmagjord chokladkola som vi fick bända upp ur burken pga lite för fryst och lite för seg samtidigt. Lite lagom mätta på kola käkade vi middag innan jag drog iväg på förfest i en kompis studentkorridor. Kvällen blev toppen med en alldeles lagom chill förfest och ett knökfullt Kårallen. Att det var knökfullt innebar dock att vi inte fick plats på det bästa dansgolvet utan fick dansa till techno hela natten vilket kanske inte är min absoluta favoritgenre... men sällskapet var fint så det gjorde inte så mycket.
 
 
I söndags var det första advent och trots tre timmars sömn tog jag mig upp redan till julkalendern vid kvart i nio för att säkerställa att jag kom iväg till högmässan senare på morgonen. I kyrkan var det stråkar och storkör och nyår och sånt helfestligt! Efter mässan gick jag och mamma på slottsmuseet som ligger ungefär 50 meter från Domkyrkan. Jag hade aldrig varit där förut men det var supermysigt med en julexklusiv krubb-utställning med supermånga julkrubbor i olika former som någon snubbe samlat ihop under rätt lång tid. Det var stor bredd på krubborna vilket var skoj. Det fanns allt från helt orimliga ariska jesusfamiljer till en mer nutida politiskt korrekt julkrubba med israel-palestina-mur där de vise männen inte kommer igenom.
 
Och nu då, vad har jag gjort hittills denna vecka? Svaret stavas "hemtenta". Vi fick frågorna igår 08:00 och jag har suttit med det sen dess, med avbrott för samtalsgruppen igårkväll och lite mat och sömn. Nu är den dock färdig och inskickad (annars skulle jag inte sitta här och babbla). Nu ska jag göra mig redo för att träffa folk genom en post tenta-dusch. Det är otroligt vad svettigt det blir att sitta och skriva tenta alltså. Paniksvett non stop i timmar...
Jag hoppas ni har en fantastisk början på december så hörs vi!
Till top