Semester del 1

livet i stort / Permalink / 0

Måndag morgon, nästan natt. 05 måste ändå vara i gränslandet. Jag jobbar fem timmar. Cyklar i racerfart hem. Semester. Hale-fucking-luleja! Mormor väntar vid köksbordet med en kopp kaffe, som vanligt. Efter en snabb dusch och lite käk tar vi bilen, mormor, mamma o jag genom de svenska skogarna. Vi åker nån underlig väg längs landsvägar som går genom bruksorter och små hålor med fantastiska vyer. Typiskt bra semestersyssla att åka bil och titta på landskapet med andra ord.

 
När vi kom fram till Karlstad kom även Malin, som tagit tåget från Vänersborg för att mysa med oss ett tag. Vi käkade middag på nån random uteservering hade det allmänt schysst. Sen gick vi tillbaka till hotellet för att chilla i bubbelpoolen och bada bastu.
 

Tisdag morgon åt vi hotellfrukost och gav oss sen ut på gatorna, eller ja hotellet låg typ 200 meter från Sandgrund, vilket var resans huvudsakliga mål, så vi gick helt enkelt de tre minuterna till konsthallen. 

 

Sandgrund är alltså Lars Lerins konsthall, han ställer ut sina verk och har ibland, eller alltid vad vet jag, gästutställningar av andra konstskapare. Denna gången handlade gästutställningen om en Bernhard som samlade på grejer till den grad att han blev av med sin bostad. David Liljemark har samlat ihop lappar som Bernhard satt upp runt om i staden samt gjort en dokumentärfilm om Bernhard. Det var en sjukt underlig men vacker film och lapparna var rent hjärtekrossande.

 
 
Efter att vi besökt Sandgrund och Värmlands museum, som ligger tio meter bort, åt vi lunch på muséets restaurang och gick runt i shoppen. (Jag älskar museumshoppar mer än glass typ. De är bäst!) Sen så gick vi till bilen, sa hejdå till Malin som skulle tillbaka till Vänersborg och hoppade in i bilen för några timmar på Europavägarna. I skärgårdsskogarna, på mormors stuga på Tallberget, bjöds vi på middag av grannarna som grillade burgare med egenodlad zucchini. Lyxigt värre med andra ord!
 
På onsdagen gjorde jag bara sånt som hör landet till. Åt första frukosten i mormors kökssäng (=kombinerad kökssoffa och säng) och försökte lägga nån bit på hennes tvåtusenbitarspussel.  Läste lite i hängmattan, invirad i en filt och med en kudde bakom huvudet. Bekvämlighet är nämligen A och O vid så kallad semester. Efter detta var det dags för andra frukost med yoghurt och flingor och eventuellt lite sommar i P1 i bakgrunden. Sen lades det lite mer pussel. Jag läste lite till i kökssängen och så flöt dagen på. Jag testade dock ny spännande grej som hör landet till: att tvätta kläder för hand med gulsåpa. Mormors recept löd "ta regnvatten från en av tunnorna, i med lite såpa och låt det dra i en timme". Jag tänkte dock att varmt vatten skulle göra ett bättre jobb, helt utan att tänka på att många av kläderna inte tål mer än trettio grader... Jag fick således tvätta i två omgångar där känsliga kläder fick tvättas i enbart regnvatten och resten tillsammans med lite kokat skållhett vatten. Summan av kardemumman är dock att det går prima att tvätta kläder i gulsåpa. Huruvida de hade löddrat om de blivit blöta vet jag dock inget om. Jag tror att det är rätt svårt att få ut exakt allt eftersom medlet är baserat på tallolja och sätter sig lite i tyget, men om en inte har nåt emot den svaga doften av tall så borde det inte vara ett problem.
 
 
Nu har jag just lagt mig efter mitt sista schemalagda arbetspass på korttids. Det känns skönt att inte jobba så mycket den kommande tiden utan mest ta det lugnt och tagga plugget. Jag ska skriva ner lite reflektioner kring tiden på jobbet, men när jag gjort det färdigt är detta verkligen ett avslutat kapitel. (Trots att jag tänkt gå på timmar ibland framöver..)
Nu är det natten!
Till top