Hälsning från julgodistöcknet

livet i stort / SSK, Stockholm, advent, friendz, inredning, jul, julmys, medfak, plugg, student, tenta, tentamen, tentaplugg, äventyr / Permalink / 0
Förrförra onsdagen blev det en heldag på campus med dissektion av hjärta och lungor samt basgruppsmöte följt av en rapportskrivarsession. Vi satt i närmre fyra timmar och fick pressa ut vartenda ord. Det var en ny upplevelse att en så till synes liten och enkel uppgift kan ta så mycket energi och kraft enbart på grund av hur otroligt tråkigt utformad den är. You live and you learn alltså. På kvällen var tanken att jag skulle på luciatåg i en kyrka i Ryd, men vi tog fel på tiden med en timma så det var bara att vända i dörren. Det var såklart lite synd, men det blir med all säkerhet lucia även nästa år så jag misströstar icke!
 
Dagen efter hade vi föreläsning i Norrköping hela dagen. Denna torsdag var det njuren och elimination som stod på agendan, vilket visade sig vara lite komplext men framför allt intressant. Njuren har många coola funktioner som åtminstone jag inte kände till sen innan. Senare på eftermiddagen när vi kommit tillbaka till Linkan var det dags för andra delen av fadderutbildningen som gick ut på att diskutera olika scenarion som kan uppstå under nolle-p. Det var ingen raketforskning direkt, men det måste ju göras för att alla ska ha samma referensramar när en situation väl uppstår. Under kvällen satt jag och skrev brev till en vän som bor utomlands. Som svar på ett rätt samlat och kortfattat meddelande på fint brevpapper fick hon en kaskadspya på fyra sidor bestående av en liten del av livet på rutigt blockpapper, men jag hoppas hon står ut.
 
På fredagen åkte jag upp till Stockholm och hälsade på Elliot. Vi var båda fett sega när jag kom fram så vi drog hem till hen på direkten. Resten av dagen kollade vi på Jane the virgin och käkade potatis i ugn med halloumi (äkta fredagsfeeling på den maten). Vi gick och lade oss redan innan elva eftersom vi var trötta och vaknade vid nio båda två. Älskar när en kan va seg tillsammans med folk och bara chilla kollektivt. Innan jag drog vidare fick jag även lära mig alfabetet på teckenspråk efter att vi sett fredagens avsnitt av julkalendern med teckentolkning. Mina vänner är så kloka och kan så mycket - jag blir helt imponerad! När klockan slog halv tolv drog jag till skanstull för att spendera fyra timmar hos Robert på Huckelberry tattoo. Det gjorde förjävla skitont när han gick över till att skugga och lägga färg, men det  var absolut värt det. Jag menar titta på detta!?
 
På kvällen var jag tillbaka i Linköping och spenderade resten av helgen med att kolla film och gå på stan och julklappshandla lite. Veckan som följde hade  jag en del i skolan och pluggade en hel del inför anatomitentan vi har strax efter nyår. Utöver plugg firades det såklart lite jul med paketlek och uppesittarkväll. Dagen innan julafton åkte jag förbi Albin en sväng och käkade våfflor. Kändes lite som att skända julen att köpa sprutgrädde och hallonsylt dan före dopparedan, men gott var det! Hos Albin väntade förutom lite skålar som skulle ges bort i julklapp även min julklapp till mig själv i form av en mycket gosig och vacker filt. 
 
 
Julafton är inte mycket att orda om. Det var mysigt och farmor hade gjort fantastiskt goda köttbullar på svarta bönor åt mig. Satt med ryggen mot Kalle Anka och pratade om förr i ti'n när klockan slog tre. Det fanns nog inte ett enda äkta par i rummet men en drös glada ungar. Så var ju också Maria både ogift och tonårsmorsa, samt uppfostrade världens frälsare (respekt), så det måste väl få kallas julanda om något?
 
 
Nu är jag tillbaka i verkligheten med tentaP (perioden innan tenta då en är ledig för att plugga) och lever på att det finns bra TV att se om kvällarna, samt att familjen är hemma och peppar. De har hittills dessutom ställt upp på att jag förklarar fysiologi för dem vilket jag verkligen uppskattar - så mycket bättre än att sitta och prata för sig själv.
 
Jag hoppas att ni alla har en fantastisk långledighet oavsett om ni faktiskt är lediga eller inte och att det kommande året bjuder på lycka och välgång (och framför allt en hanterbar mängd motgång).
Till top